Sivut

Näkymä Monte Breltä
Cima
Reittikartta Laglio-Lugano-Laglio

Tottahan toki sitä oli pakko käydä Comojärveltä Sveitsin puolella kun kerran ihan lähellä rajaa oltiin.
Me päätimme kiertää Luganoon Menaggion kautta.
Tuo reittivalinta osoittautui juuri oikeaksi. Matkalla Luganoon näimme uskomattoman kaunista alppimaisemaa.
Pienen pysähdyksen teimme kylässä nimeltä Cima.

Cima ja Lago di Lugano
Ciman jylheät maisemat

Näihin maisemiin olisi voinut jäädä pidemmäksi aikaa

Syömme välipalaa ja ihailemme maisemia. Olemme siis vielä Italiassa. Jatkamme matkaa. Kohta sitten saavumme rajanylityspaikalle. Etsimme passejamme. Turhaan meidät päästetään menemään pysäyttämättä. Passi on kai siitä huolimatta hyvä olla mukana kaiken varalta.
 Rajalta olemmekin melko pian Luganossa. Yks kaks etsiessämme parkkipaikkaa muistuu mieleemme, että ai pahus täällähän on valuuttana frangit. Pysäytämme auton parkkipaikan löydyttyä. Siis maksullisen sellaisen.. Itse lähden viereisestä kahvilasta kysymään vaihtavatko edes yhden euron frangiksi. Vastaus on; Eivät. He kyllä kertovat, että lähellä on pankki. Kävelen pankille ja nostan rahaa automaatista. Sitten vielä käyn rikottamassa setelin pienemmiksi kolikoiksi. Vihdoin saamme parkkimaksun maksettua. Luganosta meillä ei ole etukäteen mitään tietoa. Päätämme lähteä ihan vaan fiilispohjalta lähteä tutustumaan kaupunkiin. Lähdemme kävelemään ensin rantaa kohti vuorilta laskeutuvaa jokea pitkin ja sieltä sitten kaupungin katuja pitkin takaisin autolle. Ranta ja sen puistoalue on kaunis.

Luganon ranta ja sen varrella puistoalue

Kaupungilla

On lounasaika

Funiculurissa

Lisää kuvateksti
Välietapissa
Tullessamme Luganoon olin huomannut Funiculurin. Ehdotan, että menemme katselemaan Luganoa ylämaisemista.
Sen teemme. Funiculuri vie meidät 933 metriin. Niitä kulkee melko tiheästi.  Funiculureita on kaksi. Vaihto toiseen tapahtuu jossain välissä matkaa. Viimeinen etappi onkin melkoisen jyrkkä. Hiukan taas korkeanpaikankammoinen haastaa itseään. Ja vaiva palkitaan!
Oi mitkä näkymät huipulla on! Paikka antaa esimakua Sveitsiläisestä Alppielämähengestä. Tätä on joskus saatava kokea lisää.
Meillä on nälkä. Katselemme ravintolan ruokalistaa ja toteamme, että Sveitsi on kallis maa! ( ei kuitenkaan p...a maa) Bratwurst maksaa kera ranskisten 16 €.  Me hullut nälissämme vielä tilaamme ja maksamme annokset. Miksi meidän piti tulla tänne nälissään?
No toisaalta annos kyllä maistuu näissä maisemissa.

Lugano ylhäältä käsin

Huipulla

Ravintola missä söimme elämämme kalleimmat makkarat ja missä oli omistajalla suomalainen vaimo. Hintataso mieheni mukaan johtui tästä seikasta ;)

Kappelikin sieltä Breeltä löytyi

1. Meillähän on reitit mennyt samoilla poluilla! Majoituimme 3 yötä Cima di Porlezzassa Parco San Marcossa, joka oli aivan nappivalinta - suosittelen lämpimästi, jos palaatte vielä niille kulmille. (Blogissani on tästä pari juttua)

Kävimme Cimasta käsin Luganossa, johon tykästyimme ihan tosissaan. Minne päin muuten parkkeerasitte, kun tarvittiin frangeja? Meidän kohdalle sattui parkkimittarit, jotka ottivat sekä frangeja että euroja, onneksi!

Olipa kipa kiva lukea teidän kierroksesta ja nähdä kuvia näistä upeista maisemista!

Aurinkoista sunnuntaita Sinulle!

1. Kiitos vinkistä! Toivottavasti vinkkiä muillekin, sillä Cima oli todella kaunis ja voisin kuvitella yöpyväni siellä, jos joskus sinne päin reissaamme. Olimme siellä jossain hiukan matkaa Funiculirista. Ei ollut siinä mittarissa kuin frangi vaihtoehtona. Mielenkiintoista. Rannalla kävimme kioskissa ja siellä kyllä kävi kumpikin valuutta.

2. Jännä ettei kaikki Luganon parkkimittarit toimineet samalla tavalla euroilla ja frangeilla. Hyvä, että saitte lopulta lantit vaihtoon ja pääsitte Monte Bren huikeisiin maisemiin!

2. Sveitsi - niin kaunis, mutta niin kallis.

Mulla käynyt muuten ihan tuo sama ajatuskatkos kun Milanosta päätettiin tehdä extempore-retki Luganoon: Vasta parkkipaikkaa perillä etsiessä hoksattiin että eri maa, eri valuutta. Rajattomassa Euroopassa tämä nykyisin niin helposti unohtuu.

1. Totta kaunis mutta kallis. Siitä huolimatta suunniteltuna jonkinmoinen matka Sveitsiin.

3. Me pysähdyimme ihan samasta syystä aikanaan Luganossa kun lähdimme Comolta kohti Saksaa ja kotimatkaa. Sveitsiin oli päästävä. :D Mutta pysähdyksemme oli kyllä huomattavasti pikaisempi kuin tuo teidän. :) Kivalta siellä näyttää, enpä äkkiseltään uskoisi siellä käyneeni. :D

1. Huomaan, että muutkin ovat Luganosta kirjoittaneet aivan eri kulmilta kuin me. Mielenkiintoinen paikka siis, koska on paljon erilaista nähtävää. Ihan varmasti viihtyisä paikka.

4. Tässäpä olikin hyvä vinkki ja reitti korvan taakse laitettavaksi! Como-järvellä olen päässyt pikaisesti käymään, seuraavalla kerralla voisikin yhdistää siihen Sveitsin!

1. Totta siellä on paljon mahdollisuuksia esim st Moritz on aika lähellä. Me jopa vahingossa jouduimme Moritzille johtavalle tielle mutta teimme uukkarin, koska Lugano oli meidän kohteena.

5. Onpa hienoja maisemia varsinkin tuolta ylhäältä käsin! En ole jotenkin huomannutkaan, että Sveitsi on noin lähellä Como-järveä. Nyt tiedän senkin :)

1. Eikös olekin. Täytyy sanoa, että kyllä Pohjois-Italia on eniten makuuni Italiasta. Tai no ihan etelässä en ole vielä käynyt.

6. Hienot maisemat ja muutenkin kivalta vaikuttava kohde, ei ole koskaan tullut käytyä tuolla päin.

1. Sama juttu ja siksi kun Comolle menosta päätimme, päätimme myös matkata Sveitsin puolelle.

7. Hauska tuo miehen kommentti hintatasosta ja suomalaisesta vaimosta. Onneksi makkarat kuitenkin maistuivat!

Nämä maisemat ovat ihan uskomattoman kauniita. Joskus haluaisin päästä tänne vaeltelemaan. ��

Titta

1. Vaellus olisi kyllä aivan hieno asia. Tuoltakin niitä reittejä meni mutta me jätimme väliin.

8. Lugano on tosi kivan ja mukavan näköinen kaupunki. Rantapromenadista tulee vähän mieleen Sveitsin Montreux. Mulla jäi Lugano välistä maaliskuisella Sveitsin matkalla, mutta seuraavalla kerralla sinne sitten :)

1. Sveitsiin olen halukas tutustumaan enemmälti, vaikka onkin kallis maa.

9. Paljonko tuli makkaroille hintaa? Kauniitä maisemia, mutta Sveitsi ei ole oman kiinnostuslistan kärkipäässä. Syynä ilmiselvästi mm. hintataso. :(

1. 16 €/annos. Yksi makkara ja hiukan ranskiksia.

10. Onpa jylhät maisemat! En ole koskaan käynyt Luganossa, mutta maisemien perusteella pitäisi kyllä käydä! :)

1. Juu ehdottomasti suosittelen. Kyllä sinne on palattava, olkoon vaan kallis.

11. Sveitsi on niin kaunis maa! :) Monia hirvityttää kallis hintataso ja kyllä se hiukan rajoittaa budjettimatkailijan suunnitelmia. Lugano näyttää kyllä kivalta paikalta. Kalliit oli kyllä makkarat :D

12. Upeita maisemia! Paljonkohan pelkät ranskalaiset olisivat maksaneet? Kasvissyöjänä olisin jättänyt makkaran väliin. :D

1. sanopa se, en muista kai niitä myytiin pelkästään myös. Eikä mitään vihreää lautasella :)

13. Vaikuttavat maisemat kyllä. Tuota eurooppalaista yhteisvaluuttaa ja sen mukanaan tuomaa helppoutta on kyllä oppinut arvostamaan - jo Ruotsissa riipii ihan suunnattomasti tuo eri valuutoiden kanssa vekslaaminen... :-/

1. Matkustamisen näkövinkkelistä osin on hyvä että valuutta on sama. Sitä mietin, että millä tavoin tuo vaikuttaa hintatasoon.

14. Hanneli /duunireissaaja10. elokuuta 2016 klo 17.40

Samaan valuutta-asiaan törmättiin kesällä Slovenia/Kroatia rajalla. Eurot on kyllä kivat, kun ei tarvi venkslata valuuttojen välillä.

Sveitsiä mietin kesäreissun kohteeksi, mutta hintataso piti meidät pois. Viime vuoden joulumarkkinamatkan budjetti piti Zurichissä vain siitä syystä, että majoitus oli ilmainen. Ruokaan kun meni rahaa kolminkertaisesti Saksaan verrattuna.

1. Hui eli jos matkustat Sveitsiin on varattava hieman enemmän taaloja taskuun.

15. Tuntuu olleen suosittu tuo Lugano tänä kesänä :-) Ehkä siksi, että Comon alue on ollut suosittu ja tuo ilmeisesti on helppo retkikohde sieltä.
    Meidän Sveitsimme on painottunut Geneveen ja Zürichiin. Lisäksi olemme jonkun joululoman viettäneet Davosissa - Sveitsi on mukava maa, vaikka tietysti kalliin puoleinen.

1. Totta nyt tuntuu, että tämän kesän Italiakohteiden suosikit ovat olleet; Comojärvi ja Amalfin rannikko. Kyllä itse ihastuin päivävisiitillämme suunnattomasti Sveitsiin.

16. Vuoristomaisemia ei kyllä voita juuri mikään. Mekin olemem aikoinaan ajelleet Milanosta Como-järvelle ja sieltä sitten vuorien yli Ranskaan. Saatoimme poiketa Sveitsinkin puolelle, en ihan varma enää ole. Ei tuolla niin niitä rajoja edes huomaa. Paitsi jos tosiaan yhtäkkiä huomaakin valuutan vaihtuneen :D

1. Sepä se. Sama oli kun muinoin matkustimme junalla Belgiasta Hollantiin. Juna jatkoi vaan kulkuaan ja joku sanoi, että ylitimme rajan.

17. Kuvien perusteella reittivalinta näyttää todellakin osuneen oikeaan - noi on niin upeita seutuja! :)

18. Hienon näköistä. Melkein sellainen fiilis, että olisi Euroopan ulkopuolella. Mutta kallista varmasti... >.<

19. Como on ollut listalla jo jonkin aikaa.. Mutta tosiaan, siinä samallahan pääsisi Svetisiin! En ole edes ajatellut asiaa. Tämmöinen miniroadtrip olisi vallan ihana :)

1. Sanopa se. Heti kun me oivalsimme, että Sveitsi on lähellä, otimme sen mukaan matkasuunnitelmiin. Sama juttu oli päivä Milanossa. Olisi Milanoa varten vaikka voinut pois lähtiessä yöpyä.

20. Nuo Funicularit näköalapaikoille on aina huippujuttu! Olipas muuten kivasti leikelty puita järven rannalla :-)

1. Niin on, hienoa, että niitä on, vaikka ilmeisesti tuonne Brelle olisi melko korkealle päässyt autollakin. Ja ajattele noita puita, kesäkuu eikä lehden lehteä.

21. Mahtavia kuvia jälleen kerran. Mistähän mä taikoisin kalenteriin pari ylimääräistä kuukautta per vuosi, että ehtisi kaikkiin maailman upeisiin paikkoihin. Ja lotossakin pitäisi vissiin voittaa? ;)

1. Sanopas se, samaa itse pohdin. No jospa yksi asia kerrallaan. Jos kaikki paikat olisi nähtynä viisikymppisenä, voisi loppuelämä olla tylsää :)

22. Tajusin juuri, että haluun noihin maisemiin road trippailee! Italiassa olen useasti käynyt, mutta Como on jäänyt näkemättä. Siitähän sitä voisi juuri ajaa hieman pohjoisempaan uusiin maihin :)