Sivut

tiistai 24. toukokuuta 2016

Päiväretkellä Bracissa

Yllä sininen taivas alla turkoosi meri ILOVE IT

Muutama vuosi sitten olimme kesäkuun alussa viikon matkalla Kroatiassa. Majoituimme Splitiin, mistä käsin teimme päiväretkiä eri kohteisiin.
Tämä kertomus on siis jatkoa kertomukselle Split -kuinka Kroatia pääsi yllättämään.
Keväinen vielä epävakaa sää oli yllätti. Muutamana ensimmäisenä päivänä satoi ja oli melkoisen pilvistä. Mutta sitten ilmat alkoivat paranemaan ja lämpenivät loppu lomaa kohden.
Tämä matka olikin ensimmäinen, jolloin tuli huomattua, kuinka paljon sää vaikuttaa matkafiilikseen. Olin jopa ensimmäisenä päivänä valmis palaamaan kotiin. Sen verran palelin ja vaatetus, jonka matkaan olin ottanut mukaan, oli melkoisen kesäinen. Päällä oli yhtä aikaa kaikki pitkähihaiset, mitä mukana oli. No onneksi tästä huolimatta emme kotiin sentään lähteneet.

Bracin saaresta olin ennen matkaa lukenut tarinoita lehdistä. Erityisesti Bracin saari sai kehuja sen yhdestä rannasta Zlatini Ratista. Sitä kehuttiin Kroatian ja jopa koko Euroopan yhdeksi hienoimmaksi rannaksi ja Bracin saarta ns jetsettienkin kesänviettopaikaksi.
Kesäkuun alku oli vielä turistien kannalta melkoisen hiljainen. Splitissä niitä oli mutta ei ehkä niin rannoilla aurinkoa ottamassa.

Splitin satama oli melko lähellä huoneistoamme. Edellisenä päivänä kävimme paikan päällä hakemassa aikataulut eri saariin. Jardoline oli paikallisen käyttämämme laivayhtiön nimi.
Aikataulut löytyvät myös netistä.

Supetar

Matkalla Braciin
Varhain aamulla olimme satamassa ja liput ostettuamme satamakonttorista pääsimme laivaan. Matka laivalla kesti muutaman tunnin. Oli ihanaa istua kannella nauttia auringosta ja katsella maisemia sekä kimmeltävää merta.

Zlatini Rat
Bracissa
Vihdoin olimme satamassa. Hetken ruuhka purkautuvasta laivasta oli melkoinen. Koska laiva oli tullut saaren toiseen päähän Supetariin, pohdimme millä päästä toiselle puolta saarta ja erityisesti Zlatini ratin rantaan. Katselimme takseja. Muutama muukin satamaan tullut vierailija oli kyselemässä kyytiä. Yhden toisen pariskunnan kanssa päädyimmekin kimppakyytiin ja sovimme, että taksi hakee meidät samasta paikasta kuin jättää hiukan ennen kuin alus lähtee takaisin.
Hei tämähän on helppoa kuin heinänteko....lähdimme matkaan.
Maisemat matkalla olivat aivan uskomattomia, aurinko paistoi ja jee tämä oli sitä lomaa.

Lähellä Zlatinia taksi pysäytti meidät sopivaan paikkaan ja neuvoi, kuinka pääsemme rannalle. Rannalle pääsi helposti rantaa myötäilevää kävelykatua pitkin.

Rannalla
Turkoosi meri ja sininen taivas oli seuranamme kun pistelimme rannalle. Vaikka elämässä on jo tullut erilaisia uskomattomia maisemia ja aina kuvittelee nähneensä jo kaiken, niin tulee uusia maisemia, joita ei voi vastustaa ja nekin jää sielujen sopukoihin muistiin niinä kaikkein kauneimpina paikkoina. Tämä on siis se elämän tarkoitus, nauttia elämästä ja nauttia voi vain saamalla kokea näitä hetkiä, ikimuistoisia hetkiä.
Ranta oli uskomaton kaunis ja nyt vielä alkukesästä onneksemme hiljainen. Ensin istahdimme rannan baariin juomaan. Thaimaan kävijälle oli yllätys, että täällä oli tyyli lähestulkoon samanmoinen.
Oli divaania erilaisia lepotuoleja, missä nauttia juomia. Rannalla tietysti oli erikseen rantatuolit, joita sai vuokrata.
Nyt oli rantatossummekin tarpeen, sillä ranta muodostui pyöreästä pikkukivestä. Paljain varpain olisi kävely ollut epämiellyttävää ja varsinkin merestä ylösnousu.

Paluumatka
Paratiisiimme alkoi kerääntyä pilviä. Huomasimme myös, että kello alkoi lähestyä sovittua hakuaikaa. Lähdimme kävelemään tapaamispaikkaamme. Aikamme odoteltuamme taksi jo saapuikin mutta yllätykseksemme toinen pariskunta ei saapunutkaan paikalle. Kovin neuvottelimme hinnasta mutta totesimme sen melkoisen kalliiksi. Siinä on nyt enemmän hintaa kuin aamulla. Päädyimme siis kävelemään lähistöllä olevaan BOL in kylään.
Kuinka ollakaan kävellessämme alkoi sataa kaatamalla ja muutama salamakin taisi välähtää. Ripeästi talsimme kylälle. Emme uskalla jäädä pitämään sadetta, koska emme tiedä milloin niitä linja-autoja kulkee. Sinne päästyämme alkoi sadekuurokin loppua. Linja-autoasema löytyi helposti. Huomasimme, että meillä on tunti aikaa odottaa autoa. Kävelimme kylän katuja ja päädyimme erääseen rantakuppilaan odottamaan.

Vihdoin bussi tuli ja pääsimme jatkamaan matkaan satamaan.
Eli siis bussit saarella kulkevat ja ainakin silloin niitä Supetarin ja Bolin välillä kulki noin tunnin välein. Supetarissa bussi pysähtyi lähelle keskustaa ja lauttaa ja näinkin matkaaminen oli helppoa.
Ennen aluksen lähtöä ehdimme vielä tutustua Supetarin rantabulevardiin. Tänne voisi joskus tulla uudelleenkin ei siis hullumpi paikka!
Väsyneenä mutta onnellisena pääsimme kuin pääsimmekin Splitiin. Seuraava päivä tulikin olemaan Splitin rantapäivä. Hvar saisi odottaa päivän, jotta pääsemme elpymään tästä seikkailusta.
Kyllä lomalaisen elämä on rankkaa :D

BOL

Supetarin rantaa

Supetar

1. Kroatia on kyllä hieno maa. Kiersimme sitä ystäväni kanssa kolme viikko viitisen vuotta sitten. Vaikka vaihdoimme maisemaa parin-kolmen päivän välein, jäi vielä paljon hienoja paikkoja näkemättä. Tuolla Bracin saarella emme tainneet käydä, vaikka useita saaria kiersimmekin.

1. Voi tuo kuulostaa hienolta. Meillä on ensi kesänä tarkoitus olla tuolla etelä-Kroatiassa, Montonegrossa, Bosnia-Herzigovinsassa ja Albaniassa pari viikkoa. Odotan jo innolla, mitä kaikkea saakaan mahtumaan siihen. Olitteko varanneet yöpymiset erikseen vaiko vasta paikan päällä?

2. Viime syksynä olimme perheen kanssa Kroatiassa ja polte jäi päästä sinne vielä uudestaankin. Juuri saaret kiinnostaisivat seuraavalla kerralla!

1. Polte on täälläkin, sinne on päästävä uudelleen.

3. Kyllä tuollainen turkoosi meri on sitten aina upea <3! Harmittaa, kun viime kesänä en ehtinyt jalallani astua Kroatian puolelle, vaikka olin ihan lähellä. Olin siis reissussa Italiassa ja arvoin, että menenkö päiväretkelle Sloveniaan vai Kroatiaan. Slovenia voitti, ensi kerralla Kroatiaan :)

1. Välillä on tehtävä valintoja mutta tuleehan aina uusia vuosia ja kertoja.

4. Tosi kiva ja hyödyllinen postaus! Pitkään ollaan mietitty, että Kroatiaan pitäisi lähteä ja erityisesti rantamaisemat kiinostaa. Bracin saarelle olisi kyllä ihana päästä :D

1. Voi kiitos! Sitä hyödyllisyyttä itsekin jutuista kaipaa. Millä tavoin esim käytännössä pääset jonnekin jne.

5. Hanneli / duunireissaaja29. toukokuuta 2016 klo 23.12

Mä olen ihan hulluna Kroatiaan. Muuten on jo maata kierretty, mutta saaret on käymättä. Balkan kiehtoo muiltakin osin, jään odottamaan tulevia juttuja.

1. Kiitos kommentistasi. Nyt kesäseikkailut Italiassa mutta toivottavasti pääsen Kroatian uudestaan. Mukavaa kesää!

6. Viime kesana teimme Kroatin lapi roadtripin ja ai etta siella on huikean kaunista! Ihana ihana Kroatia!

7. Sää todellakin vaikuttaa lomafiilikseen. Muistan, kun saavuin muutama vuosi sitten Gran Canarialle ja siellä olikin KYLMÄ. Majoitus oli saaren keskeltä vuoristosta, mitä en ollut älynnyt huomioida. Kaikki vaatteet päälle ja lisää piti ostaa, koska mukana vain kesähepeniä. Onneksi oltiin autolla liikenteessä, niin voitiin liikkua aina sinne, missä oli aurinkoa luvattu. Kolmannen päivän jälkeen rupesi lämpenemään.

1. Totta meille myös Kanaria edellisvuoden vaihteessa oli pettymys. Silloin hirveän kova tuuli viilensi keliä, eipä paljon aurinkoa otettu. Saatikka sitten Kuuban matka vuoden vaihteessa, Varaderossa satoi kolme peräkkäistä päivää todella rankasti. Lämpötila tippui 30 asteesta 16 asteeseen. Muutama päivä niistä tuli vietettyä sänky päivinä, kirjaa lukien. Jo alkoi kolmantena päivänä puuduttaa. No onneksi ilmat sitten paranivat.

8. Bracista olen joskus kuullut, vaikuttaa hienolta paikalta :) Muutama vuosi sitten kävin Kroatiassa, Cavtatissa ja Dubrovnikissa. Kroatia on yllättävän monipuolinen matkailumaa, ja siellä olisi kiva käydä uudestaan.

1. Dubrovnik on meidän listalla jo kenties ensi vuonna.

9. En ole koskaan käynyt Kroatiasta enkä ollut kuullut tästä saaresta aiemmin. Täytyy pitää mielessä, koska kauniit rannat aina kiinnostavat. Näyttää kyllä varsin nätiltä!

10. Mä oon oonnistunut jostain syystä skippaamaan Kroatian kokonaan. Eihän siinä ole mitään järkeä, kun näitä kuvia katsoo ja blogeja lukee, nuo maisemat ovat kuitenkin niin lähellä. Tein juuri artikkelia työn puolesta Kroatiasta ja matkakuume nousi aika isoihin lukemiin :) Nuo turkoosit rannat ja luonto, plus kuulemani mukaan siellä on tosi hyvää ruokaa ja viiniä. ;)

1. Ehdottomasti kannattaa käväistä. Täytyy sanoa, että itsekin olin ennakkoluuloinen ja oli iso yllätys koko maa. Luonto on aivan mahtava ja aivan oikein myös ruoka, kalat, risotot yms

11. No, se on ihan totta, että kammottava sää pilaa hyvänkin paikan, mutta kannatti jäädä. Maisemat näyttävät kuitenkin olleen ihan huippuluokkaa. Minä, muuten, aluksi ajattelin, ettei taksi tulisi laisinkaan, mutta siis tuli kuitenkin. Elämä on opettanut skeptiseksi julkisen liikenteen kanssa.

1. Vaihteleviin säihin osaan jo varautua, minulla on sadeviitta...ei haittaa vaikka sataa. Aikamme mekin siellä kyllä odottelimme ja hieman kummastelimme, kun toinen pari ei tullut paikalle. Onneksi bussit kulkivat!

12. Mä olen käynyt täällä, mutta siitä on jo monta vuotta aikaa. Mutta tuttuja maisemia, ja tykkäsin paikasta. Tosin heinäkuussa se oli aivan tupaten täynnä, mikä oli vähän ahdistavaa. Toisaalta olin yksin reissussa, ja oli ihan mukavaakin, että oli hulinaa ympärillä.

1. Heinä-elokuu on sesonki aikaa, jos ei tykkää ihmismassasta kannattaa reissata ei sesonkina. Ainoa huono puoli vain on silloin, että välttämättä kaikki paikat ei ole auki. Porto Katsiki sesonkina oli pettymys!

13. Kroatia kiehtoo kovasti, varmasti sinne joskus tulee lähdettyä.
    Ja voi kuinka allekirjoitankaan nuo sinun ajatuksesi tuosta että aina tavallaan luulee nähneensä kaiken..tai kauneimman rannan..eläneensä hienoimman loman jne..ja sitten kuitenkin tulee uusia yhtä hienoja ja jopa hienompia elämyksiä. Kaikki ne jäävät sydämeen elämään ikuisina muistoina..

1. Totta ja se, että näkee uskomattoman hienoja paikkoja, kantaa koko elämää! Pitää muistaa olla kiitollinen.

14. Kyllä tuo sää vaikuttaa - aivan kaikkeen ulkona tapahtuvaan. Maisema on niin eri näköinen pilvisenä päivänä kuin auringonpaisteessa.

Ihana turkoosi vesi! Kroatia on alkanut kovasti houkuttaa matkakohteena. Jos vaikka syksyllä sinne...

1. syksy on varmasti hyvää aikaa, ei turistitulvaa silloin ja lämmintä kuitenkin.

15. Ihana, ihana turkoosi meri välkkyy kuvissasi. En ole käynyt Kroatiassa kuin kerran päiväseltään Dubrovnikissa, ja koska olen erityisesti saari-ihminen (jopa asun saarella), niin tällainen Kroatian saarten kiertely voisi olla minulle ihan unelmalomaa. Kiitos siis matkainspiraatiosta :).