Sivut

torstai 12. toukokuuta 2016

Lefkas -pala merellistä Kreikkaa

Lefkas ja Nidri

Tämä oli kesä, jolloin minulla oli lomaa käytettävänä vain vaivaiset pari viikkoa. Kevät oli ollut todella kiireinen uudessa työpaikassani. Siksi minusta tuntuikin, että nyt on todella lähdettävä pois omista nurkista edes viikoksi ihan jonnekin muualle.
Juhannuskin sattui olemaan kylmä, joten viimeisenä juhannuspäivänä päädyimme valitsemaan kohteeksemme Kreikan Lefkaksen saaren ja siellä Nidrin. Valintaan suuresti vaikutti se, että olimme viettäneet siellä häälomaamme vuonna 1990 ja vaikka hääpäivävuosia oli kertynyt vasta 24 päätimme lähteä katsomaan, miltä saari näytti nyt.

Lefkas sijaitsee Välimereen kuuluvassa Joonianmeressä aivan Aitolia-Akarnanian rannikon edustalla. Se on Jooniansaarista neljänneksi suurin ja Kreikan saarista 14. suurin. Sen lähimmät suuremmat saaret ovat Ithaka ja Kefaloniá eteläpuolella sekä Paxós, Antípaxos ja Korfu kauempana pohjoisessa.
Lefkaksen erottaa mantereesta salmi, joka on kapeimmillaan vain noin 250 metriä leveä. Salmen yli kulkee Lefkaksen kaupungin kohdalla noin 2,5 kilometriä pitkä pengertie.
Lefkaksen sisäosassa on vuoristoa, jonka korkein huippu on Stavrotá (1 158 metriä).

Ostimme viikon matkan matkatoimistolta. Hotellimme ei ihan luksus ollut mutta menetteli. Aamiaista ei pakettiin kuulunut mutta sen päätimme nyt tällä kertaa tehdä itse.
En sitten oikein tiedä, onko tämä ns valmismatka, sillä olimme matkatoimistolta ostaneet hotellin, lennot ja kuljetuksen. Muilta osin kuljimme saarella omatoimisesti.

Nidrin rantabulevardia

Nidri mereltä käsin

Hotellimme sijaitsi kylän toisella laitamalla. Lähellä oli kylän pääkatu, rantabulevardi ja uimarannalle oli matkaa noin 600 metriä. Läheltä löytyi hyvä leipomo, mistä aamuisin käväisin hakemassa tuoreet sämpylät ja vastapuristettua appelsiinimehua. Jollain tavoin on ihanaa aamulla herättyä lähteä lähileipomoon hakemaan lämpimäisiä. Terassilla sitten istuimme nauttimassa aamupalaa.

Näkymät hotellihuoneen terassilta

Ruokapaikkoja oli todella runsaasti. Ihaninta oli istua aivan rannan läheisyydessä ja katsella syödessä auringonlaskua.

Retkiäkin teimme useana päivänä.
Satamasta pääsi lautoilla lähisaariin.
Satamasta lähti myös päiväretkiä niin purjelaivoilla kuin muillakin risteilijöillä.
Me olimme päivän purjehdusretkellä Kalamoksen ja Kastoksem saarilla.

Luolassa

Uimatauolla

Kalamos

Kastos

Onassiksen saaren kuuluisa uimakoppi. Käväisimme siellä uimassa. Mielessä pyöri kuinka aikoinaan Jackie Kennedy ja Christina Onassis siellä ovat viettäneet aikaa ja iltaisin käyneet bilettämässä Nidrissä.

Samaa saarta

Tällä hetkellä Onassiksen saaren on vuokrannut joku rikas venäläinen

M/S Christina oli alus, millä päiväpurjehduksen teimme

Pariksi päiväksi vuokrasimme auton.
Emsimmäisenä päivänä ajelimme Porto Katsikikiin. Porto Katsiksita on oma juttu, jonka voit käydä lukemassa täältä.
Matkalla Porto Katsikiin käväisimme viinitilalla ja Voloksen kaupungissa.

Viinitila matkalla Volokseen

Volos
Upeat näköalat matkalla

Porto Katsiki

Toisena päivänä ajoimme Kathismaan, toiselle Lefkaksen kuuluisalle rannalle.
Kathismaan mentäessä pysähdyimme luostarissa. Lisäksi käväisimme saaren pääkaupungissa.

Kathisma beach

Näköakaa luostarilta

Luostari

Vanhan tuulimyllyn rauniot (kumpi?)

Silta mantereelle ja osa linnoitusta. Mantereen ja saaren välinen matka ei ole kovinkaan pitkä

Lisäksi kävimme Lefkaksen lähistöllä olevassa saaressa Meganisissa. Siellä emme kiivenneet ylös kylään vaan jäimme rantaan.

Aikatauluja muille saarille

Meganisi

Oletteko olleet jossakin paikassa missä olette olleet kauan kauan sitten? Minkälaiselta paikka tuntui monen vuoden jälkeen? Oliko muuttunut paljon?

Nyt en enää kestä, tahtoo lomalle!

1. Ei lainkaan hassumpaa! Minä itse käväisin naimisissa, joten hääpäiviä ei mittariin kertynyt paljon ja muistot koko diilistä ovat niin epämiellyttäviä, etten halua käydä edes samassa paikassa muistelemassa. Se on aina häämatkojen riski. Tuolla on kyllä miellyttävät rannat ja auringonlaskut.
    Pyrin käymään aina eri paikassa kuin ennen, joten ei ole tilaisuutta vertailla.

2. Mulla ei ole kokemusta palaamisesta samaan lomapaikkaan useiden vuosien jälkeen. Varmaan aika nostalgista? :) Oliko paljon tuttuja maisemia vai tuntuiko kohde ihan erilaiselta?

Minäkin tykkään hakea aamulla tuoreet herkut leipomosta omalle parvekkeelle hotelliaamiaisen sijaan. :)

Vaikuttaa ihanalta ja rentouttavalta lomakohteelta.

Titta

1. Oli nostalgista. Jotakin oli samaa mutta paikka oli kasvanut entisestään. Silloin se oli aivan tuore lomakohteena suomalaisille. Vanhaa hotellia emme enää paikallistaneet. Sen verran oli muuttunut se tienoo. Eikä onneksi ole kukkoakaan, jonka muistimme meidät herättäneet aina aamuisin! Olimme siellä 1990 kesäkuun alussa ja silloin ehkä menoon varsinkin Porto Katsikissa vaikutti se, että siellä ei ollut paljoa ihmisiä liikkeellä. Saimme rannan lähestulkoon itsellemme! Nyt siellä oli väkeä niin paljon, että tunnin oltuamme halusimme pois.
      Paikka oli todella rentouttava sen voi kyllä myöntää. Todellinen stressit pois loma!
      Tuo oma aamiainen on hyvin ristiriitainen juttu. Tässä ja muutamassa muussa paikassa olen nauttinut aamiaisen hakemisesta. Varsinkin, jos vieressä leipomo. Mutta välillä on hyvä tankata aamulla runsaasti, jotta jaksaa pitkälle päivään. Ja varsinkin, jos hotelli on sitä tasoa, että paistavat munakkaat ja letut odotellessa!

3. Ihan mukavan näköinen paikka :) Mulla ei juuri ole kokemista kohteeseen palaamisesta, tosin ikääkin on vasta 24v. Mutta 2014 heinäkuussa kävin Sydneyssä toista kertaa, ensimmäisen kerran siellä olin käynyt 2009. Ei ollut tuossa ajassa juuri mikään muuttunut, ja moni paikka näytti tutulta. Yleisesti pyrin aina käymään uudessa paikassa, mutta joihinkin haluaa palata uudestaan.

1. Se on kyllä totta, harvemmin itsekään menen toistamiseen samaan kohteeseen. No tämä oli poikkeus ja ehkä myös siksikin paikan valitsimme, kun muualla ei ollut enää tilaa.

4. Mukava kun olit lisännyt niin paljon tuota maantieteellistä faktaa :) Luulin että saari olisi kooltaan suurempi, eikä vasta 14. suurin! :)

1. Kiitos, kiitos. Täytyy sanoa, että kun muidenkin postauksia lukee, niin välillä on käytävä tutkimassa, että mikä paikka onkaan kyseessä. Muuten katselin tuossa karttaa ja pohdin, että voiko olla noin...mutta kyllä se näyttää olevan. Joku kesä pitääkin ottaa tavoitteeksi lomailla ns saarihyppelyllä Kreikassa.

5. Kreikan saaret on itselleni vielä aivan tuntematonta aluetta, mMinäkään en ole kauheasti samoihin paikkoihin palaillut, paitsi Suomessa kaupunkeihin missä joskus on asunut. No tietenkin jossain Tukholmassa tai Tallinnassa tulee käytyä silloin tällöin, joten sitä en kuitenkaan laske palaamiseksi. Islanti on paikka johon tällä hetkellä palaisin mieluiten. Olin siellä vuonna 1999

6. Selvästikin Lefkas on jäänyt meiltä ehkä vähän liiankin vähälle huomiolle, kun joskus lähdimme viikon purjehdusreissulle sieltä - olimme kaupungissa vaan hetken lähtöpäivänä veneelle ruokaa hankkiessamme ja toisen hetken purjehdukselta palatessamme.
    Tuolloin, taitaa jo olla 10 vuotta sitten, satama oli ihan uusi ja siis kreikkalaiseksi yllättävän hieno ja siisti.

1. Ette varmaan ole ainoita. Luulen, että ylipäätään joonianmeren saaret ovat niitä tuntemattomampia saaria.

7. Rakastan kyllä Kreikkaa ja sinne tulee palattua uudestaan ja uudestaan, vaikken ole koskaan mennyt siellä toista kertaa samaan paikkaan. Lefkastakin olen joskus pohtinut, mutta päätynyt toiseen kohteeseen. Ruoka näyttää ihanalta kuten aina, maisemat samoin :)

1. Lefkas ei ole ehkä se suosituin saari ja siksi jää monelta käymättä. Itse haaveilen siitä saarihyppelystä. Pitänee alkaa suunnittelemaan.

8. Me käytiin Lefkaksella pari kesää sitten. Me oltiin saaren pääkaupungin lähellä, kun sieltä löytyy hyvät leijasurffirannat. Muutenkin pidin enemmän siitä alueesta, kun se ei ollut niin turistista. Saari oli kyllä todella kaunis ja ruoka tietenkin hyvää :)

1. Ai tuo tuulimylly on juuri sieltä, missä porukat lennätti leijojaan.

9. Kreikkaa olen harkinnut kohteeksi useamman kerran, mutta vielä ei ole tullut lähdettyä. En ole oikein varma, että missä siellä kannattaisi käydä, mutta aika paljon tuntuu olevan ainakin näitä biitsikohteita. Ihana tuo rannalla oleva ravintola! Tuollaiset on parhautta. <3

1. Kreikassa on paljon eri kohteita ja tarjonta kun monipuolista. Santorinin, rodos, Kreeta tarjoavat paljon nähtävää. Riippuu myös siitä mitä matkalla haluaa nähdä. Kreeta tarjoaa historiaa mm Knossos, kauniita kyliä ja kaupunkeja. Lisäksi siellä on mm. Elafonissi aivan upea Ranta. Paikka joka minullakin vielä käymättä ja siksi ihan tosissaan olen alkanut suunnittelemaan saarihyppelyä.

10. En ole vuosiin ollut Kreikassa lomalla, viime syksynä kävimme risteilyllä ja vietimme yhden päivän Kefalloniassa, vuokrasimme auton ja kiersimme saaren ympäri, se taisi olla reissun ikimuistoisin päivä. Hyvää ruokaa ja ihana tunnelma! Edelleen hakusessa oma Mamma Mia saari ;) Tuo yhteys Onassikseen alkoi kiinnostaa, täytyypä kooklailla aihetta lisää...

1. Tuo Onassis oli aikanaan kovin seurattu. Surullinen loppu Christinalla. Hänellähän on tytär. Me vähän pohdimmekin, että tuo vene joka rannalla näkyi olisi ollutkin hänen.

11. En ole Kreikassa koskaan käynyt ja mielikuva on ainoastaan suurista turrelaumoista rannoilla. Tosin sama kuva oli myös Mallorcasta ennenkuin siellä ekan kerran kävin. Nyt on takana sitten jo useampi reissu sinne, kun olikin ihastuttava paikka. Ehkä Kreikalle pitäisi antaa mahdollisuus... // Sir Bizler

1. Se on ehkä väärä mielikuva. Kreikassa on paljon myös ihan sitä aitoa Kreikkaa. Eikä kaikki paikat ole täynnä turreja. No sama ennakkoluulo itsellä oli Kanarian saarista, kunnes olin siellä ekaa kertaa. Paljon on sitä turistille tehtyä mutta onneksi kuitenkin myös sitä aitoa alkuperäistä.

12. Kreikasta löytyy kyllä kaikenlaista nähtävää ja koettavaa. Itse olen siellä käynyt vain 2 kertaa lapsena ja silloinkin juuri hiljaisemmilla saarilla. Saarille menisin nytkin jos Kreikkaan loma suuntautuisi.

13. Lefkasista olen kohteena kuullut paljon hyvää. Tämän postauksen ajoitus oli hyvä, sillä olen juuri lähdössä Kyprokselle maanantaina. Vaikka ei nyt ihan Kreikkaa olekaan, niin vähän samantapainen tunnelma sielläkin lienee. Tämä nostatti reissufiilistä sopivasti!

1. Voi kun ihanaa. Kyproksella ollaan oltu vuonna papu. Kaunista on sielläkin ja vielä varmaan hiukan hiljaisempaa kuin keskikesällä. Mukavaa reissua!

14. Varmasti mielenkiintoista palata tuttuun kohteeseen vuosien jälkeen. Kreikasta minulla on kokemusta Kreetalta, jossa vietimme siskon kanssa ihan onnistuneen löhöilyviikon pari kesää sitten. Näiden kuvien myötä alkoikin taas tehdä kovasti mieli etelän lämpöön!

1. Matkakuumetta tässä yritetäänkin laannuttaa muistelemalla vanhoja mutta sekun pahenee vaan. Meillä on kuukausi lähtöön.

15. Oltiin täällä joskus varmaan lähemmäs 15 vuotta sitten, kun olin vielä lapsi. Muistan kuinka kylämme keskustan ranta oli todella roskainen ja epämiellyttävä, ja hotellikin huono, joten jouduimme vaihtamaan. Mutta autolla kun lähti ajelemaan niin tuli upeita rantoja vastaan!

1. Onneksi meillä oli lähirannat hyvässä kunnossa. Ehkä laman vaikutus oli se, mikä näkyi kylässä suuresti. Kulahtaneet rantatuolit jne. Auto tuolla melkein on oltava. Toki sitten Nidristä lähti Porto Katsikiin alus.

16. Kreikka on kyllä aina niin ihana, vaikka mä saatan myös sukujuurieni takia olla hieman puolueellinen ;) Hymyilytti, kuinka sanoit, että teillä oli häävuosia takana vasta 24 - itse kun olen seurustellut poikaystäväni kanssa JO reilut kahdeksan vuotta ja se tuntuu niii-iiin pitkältä ajalta (hyvällä tavalla!) ;). Mä kävin viime marraskuussa Madeiralla melkein 15 vuoden tauon jälkeen (hui!) ja saari oli oikeastaan juuri niin ihana kuin ala-asteikäisenäkin - selkeästi siis kaiken ikäisille sopiva kohde! :)

1. Niin vuosia oli takana matkaa tehtäessä. Tässä on nyt tulossa jo 26-vuotis hääpäivä....

17. Hyvä huomata, että vaikka venäläisillä menee vähän tiukemmin nykyisin niin niillä on yhä varaa vuokrailla lomasaaria. Kelpais mullekin!

1. Katsos on siellä paljon niitä erittäin rikkaita!

18. Nuo kuvat noista rantahietikolle levittäytyvistä pöydistä ovat niin hurmaavan kreikkalaisia... ihan matkakuumehan tässä iski :-)

1. Eikös olekin mahtavaa, saa syödä aivan meren äärellä. Sitä täälläkin tuli ikävä.

19. Minullakin on selkeä aukko näiden Kreikan saarien kohdalla. Se johtuu lähinnä siitä, että kaipaan lämpöön aina marraskuussa, jolloin Välimeren alue ei ole enää parhaimmillaan. Kesäaikaan taas en osaa lähteä Suomesta pois. Ehkä saan jonain vuonna rakennettua loman vaikka loppukeväästä, niin silloin Kreikka olisi varmasti ihanteellinen kohde!

1. Niinpä. Ainoastaan muutamana kesänä kun on ollut niin huonot ilmat on ollut tarve varata lomamatkoja muualta. Ennemmin kevättä, jolloin useasti on ollut vielä epävakaata suosittelen matkustamista loppusyksystä. Niin itse olen ajatellut seuraavan kerran tekeväni.

20. Voi, jutut melkein mistä tahansa Kreikan saarista saa aina hinkumaan sinne suunnalle. Ei tarvitsisi olla edes Santorini :) Koskaan en siis ole Kreikassa käynyt, mutta blogijutuista saa aina kummasti vaikutteita.

Mitä tulee matkakohteiden muuttumiseen, lähinnä mieleen on jäänyt Tallinna. Kävin siellä ensimmäisen kerran muistaakseni vuonna 1998 ja seuraavaksi 10 vuotta myöhemmin, katukuva oli muuttunut aika lailla.

1. Tallinna onkin paikka, missä muutaman vuoden sisällä on tapahtunut paljon muutoksia. Edulliseen suuntaan.

21. Ihanan näköinen saari! Täytyy pitää mielessä sitten kun taas joskus Kreikkaan lähdetään. Kreikka on kuitenkin toistaiseksi meidän ykkössuosikki Euroopassa. Harmi, että väkimäärät on kasvaneet rannalla niin paljon, mutta niinhän siinä käy. Löytyy sieltä ehkä vielä vähän rauhallisempiakin rantoja?

1. Kyllä löytyy ja moni vuokraa veneen, millä sitten pääsee aivan autioihin poukamiin.

22. "Läheltä löytyi hyvä leipomo, mistä aamuisin käväisin hakemassa tuoreet sämpylät ja vastapuristettua appelsiinimehua. Jollain tavoin on ihanaa aamulla herättyä lähteä lähileipomoon hakemaan lämpimäisiä."

Tuo on siis niin parasta. Teemme aina noin, kun on mahdollista. Leipomon vastapaistetut leivät ja leivonnaiset ovat siis niin hyviä. Usein ei tiedä missä se leipomo on, mutta tuoksun perusteella paikka löytyy!

1. Just niin, vaikka valmiissa aamiaispöydässä on omat hyvät puolensa, on tässäkin puolensa.

23. Oi että, olipa ihana fiilistellä Kreikkaa, sillä parin viikon päästä Kreikka pitkästä aikaa odottaa. Edessä on mm. vähän saarihyppelyä. Toi turkoosi meri, ah! Ja Annankin kommentoimat lähileipomon tuoreet sämpylät. Voi kunpa meidänkin hotellin läheltä sellainen löytyisi. Tässähän tulee matkakuume…

1. Minne päin olette menossa? Kuinka kauan viivytte? Ihanan kuuloinen loma tulossa!

24. Kreikka on kyllä kiva paikka! Tuntuu siltä, että jokainen saari on käymisen arvoinen :-)

Itse olen ollut aika monessakin paikassa siten, että reissuilla on ollut väliä pidemmän aikaa. Esimerkiksi Kreikassa kahdella eri Rodoksen vierailulla saari oli muuttunut melkoisesti hotellien levitessä pidemmälle Rodoksen kaupungista. Las Vegas sitten oli toinen ääripää, joka oli muuttunut aivan järjettömästi kahdessakymmenessä vuodessa.

25. Oi ihana Lefkas ja Nidri! Kävin siellä ystäväni kanssa noin 20 vuotta sitten! Ajoimme puolijäätyneinä skootterilla jonnekin ihanalle rannalle, joka oli muodostunut pienistä pyöreistä aaltojen hiomista kivistä. Olikohan se jompikumpi noista mainitsemistasi?

1. Hei skootterilla ja moottoripyörillä mekin huristelimme 26 vuotta sitten. Siellä on paljon rantoja ohessa linkki tripadvisorin sivuille, missä mainittu 15 parasta. https://www.tripadvisor.fi/Attractions-g189460-Activities-c61-t52-Lefkada_Ionian_Islands.html

26. Myönnän, että olen vähän ennakkoluuloinen tällaisia pakettimatkasaaria kohtaan. Luultavasti aivan turhaan. Mutta kuinka kiinnostavia kulmia niiltäkin epäilemättä löytää, jos ottaa auton alle tai lähtee skootterilla tai julkisilla katselemaan ympärilleen niitäkin kyliä, joihin turistiryhmiä ei majoiteta. Teininä olen joillain saarilla ollut. Muutama vuosi sitten tein Ateenasta päiväretken, joka kiersi kolmella lähisaarella. Hydra vaikutti palaamisen arvoiselta.

1. Täytyy sanoa, että uskomattomasti ne turistit, joita bussilastilla johonkin paikkaan tulee häviää. Me emme nähneet yhtäkään matkan aikana vaan keskenämme oleilimme. Niin me teemme reissuissa aina, ei saa jäädä rannalle ruikuttamaan vaan aina tutkailemme paikkoja. Lefkas kyllä oli vielä ihan sitä aitoa kreikkaa, ei haitanneet turistimassat. Hei muuten eikös Ateenaankin tule paljon turisteja? Tai muihin kohteisiin?

27. Mukava lukea kokemuksistasi Lefkakselta! Näiden kuvien kautta pääsee hyvin kiinni Kreikan saariston tunnelmiin. Lähileipomosta haetut aamupalat ja kreikkalaiset illalliset rantaravintoloissa tuovat paljon hyviä muistoja mieleen useammaltakin matkalta. Voi olla ettei Lefkakselle tule enää palattua, mutta tuolla suunnalla esimerkiksi Korfu kuulostaa kiinnostavalta.

1. Korfu onkin ihana paikka. Me kävimme siellä viime kesänä mutta olimme vain kaupungissa. Haluaisin myös siellä suunnalla käydä Pargassa,