Sivut

tiistai 20. lokakuuta 2015

Sunnuntaipäivää Torronsuon kansallispuistossa

Syksyisin tekee varsinkin jo ilmat sallii lähteä nauttimaan luonnon ruskasta. Olemme usein tehneet luontoretkiä Kuhankuonon kansallispuistoon (http://www.kuhankuono.fi/fi/etusivu/).
Usein olemme myös haaveilleet retkeilystä muihin lähistöllä oleviin retkeilyalueisiin.
Yksi lähistöllä oleva kohde, minne retkeä olemme kauan haaveilleet tekevämme, on Torronsuon luonnonpuistoalue.
Syksy on ollut niin uskomattaoman kaunis ja siksi tilaisuus retkelle tuli nyt ajankohtaiseksi.

Viikolla ennen lähtöämme käväisimme tutustumassa alueen nettisivuihin ( http://www.luontoon.fi/torronsuo ).
Alueella ei ole kahviloita tms, joten ainakin, jos mielii kiertää pidempää reittiä, on hyvä varata evästä matkaan. Kartan mukaan alueelta löytyy yksi tulentekopaikka.
Meillä oli aikomuksena kiertää 10 km kierros.  Evästä matkaan tulee siis varata. Me otimme mukaamme kahvia, juotavaa, voileivät ja grillimakkaraa.

Aamulla klo 9 starttasimme matkaan, ajomatkaan oli varattava noin 2 tuntia.
Parkkipaikka löytyi helposti opasteiden avulla. Me emme tietenkään muistaneet tulostaa alueen karttaa, joten parkkipaikan opastaulun avulla tutkailimme aluetta ja selvitimme, minne päin lähteä.
Kuvia on aina kiva ottaa mutta nyt meidän epäonneksemme kameramme ilmoitti, että muistikortti on täynnä ja kun poistin kuvia ilmoitti se, että akku on tyhjä. Tässä postauksessa kaikki kuvat on kännykästä ja laadusta näin ei ole takeita.

Päätimme lähteä kiertämään aluetta kiertämällä suoalueen pitkospuita pitkin louhokselle, josta sitten tienvierustaa pitkin kulkiessamme vahingossa eksyimme alueen toiselle laavulle ja näköalapaikalle. Esitteessä luki, että vain parkkipaikan läheisyydessä on tulentekopaikka, näköalapaikka ja wc. Tämä oli siis positiivinen yllätys. Tässä vaiheessa olimme noin puolessavälissä eli pieni tauko oli paikallaan ja kuppi kahvia sekä voileivät maistuivat.

Itse louhoksesta ei niin hyvää kuvaa saanut, koska oli ruohottunut (alla muutama kuva). Opastaulu kylläkin antoi mielenkiintoista informaatiota mineraaleista, joita alueelta on löytynyt.

Kuvaa louhoksesta

louhos

Kuvaa laavusta

Kuinka ollakaan aamu usvakin väistyi kahvittelumme aikana ja näköalapaikalta avautuvat maisemat olivat aivan uskomattoman hienot.

Kuva näköalatasanteelta

Levättyämme tovin, jatkoimme matkaa. Olimme hyvin pärjänneet ilman karttaa mutta tässä kohdin tuo kartta olisi ollut paikallaan sillä kaksi kertaa valitsimme väärän polun ja jouduimme suolle. Palasimme takaisin lähtöruutuun, valitsimme toisen reitin ja eikä olimme suolla taas. Kolmannella kerralla onnistuimme löytämään oikean reitin.
Pettymykseksemme reitti jatkui maantiellä. Tokihan oppaissa ja nettisivuilla lukikin, että kylän perinnemaisemia sivutaan reitillä myös.
Sitten vielä saimme jatkaa hetken isommalla maantiellä ennen kuin reitti vei metsään pitkospuille.
Jälkeenpäin totesimme, että antoisampaa olisi ollut palata samaa reittiä takaisin kuin mistä tulimme.