Sivut

Tower Bridge

Näkymä Tower Bridgeltä
•••••••YES IT IS
Vihdoinkin on se aika keväästä, kun ennen joulua ostettu matkamme toteutuu.
Olimme jo ehtineet yllin kyllin viettämään suunnitteluhetkiä, lukemaan muiden juttuja Lontoosta, etsimään tietoa netistä ja kirjoista. Nyt siis koitti aika, jolloin saimme kaikki suunnitelmamme laittaa käytäntöön. Ja niitä suunnitelmia meillä oli. Ennen matkaa tuli sellainen olo, että onkohan aktiviteettia liikaakin. Aikaa kun pitää antaa ihan vain extempore menemiseen tai oleiluun.

Lentomme lähti aikaisin aamulla ja siksi päädyimme varaamaan yöksi huoneen lentokenttähotellista. Yön vietimme Scandic airportissa. Huoneen varasimme top10matkatarjouksen kautta.

Lentoon lähdimme torstai aamulla ja paluu oli sunnuntai illalla ennen puolta yötä. Matkassa olimme yhteensä 1+3yötä.
Kyse tällä kertaa oli omatoimimatkasta ja matkan (lennot ja hotellin) bongasin Expediasta.

Mitä matkamme maksoikaan

Matkastamme maksoimme per henkilö seuraavasti:
Lentokenttäyö 45€
Lennot British Airways 153 €
Hotelli aamiaisella lähellä Lontoon keskustaa hotelli Holiday Inn Business  236,50 €
Lentokenttäkuljetukset maanalaisella noin 30 € edestakaisin (nämä oli päiväliput eli oikeuttivat kulkemiseen eri julkisilla koko päivän)
Yhteensä 464,50 €
Buckinghamin Palatsi

Mitä me teimme Lontoossa, yhteenvetoa päivistämme

Näin ensikertalaiselle puuhaa Lontoossa olisi ollut vaikka kuinka paljon. Me päädyimme seuraaviin ajanvietteisiin:
Ensimmäisenä päivänä veimme laukut hotellille ja lähdimme tutustumaan kaupunkiin ja etukäteen varaamassamme viiden teellä hotelli Tower Hiltonissa. Teen jälkeen kiertelimme vielä Oxford Streetillä ja käväisimme  maailman parhaimmassa baarissa Artesianissa. Matkan ravintolatärpeistä löydät oman jutun täältä.

Seuraavana päivänä päätimme hypätä hoponoff  -bussin kyytiin ja kiertää kaupungin päänähtävyydet. Päivälippuun sisältyi myös risteily Thamesilla. Johtuen sateesta, jouduimme jättämään sen väliin. Tästä juttua löytyy postauksesta hoponoff  kiertoajelu.
Olin päättänyt yllättää lähiaikoina syntymäpäiviään viettävän ystäväni ja viedä hänet syömään Jamie Oliverin Italian Covent Garden ravintolaan. Ruokailun jälkeen kiertelimme vielä Chinatownissa.

Olimme edellisenä päivänä saaneet hyvän kuvan Lontoosta ja nyt päätimme kohdistaa katseemme Lontoon toweriin ja tietysti naisten pitää saada hiukan shoppaillakin. Illaksi meille oli varattuna liput Phantom of the Opera -musikaaliin Her Mayestic teatterissa. Syömässä kävimme ennen musikaalia. Löysimme teatterin läheltä sattumalta mielenkiintoisen ruokapaikan nimeltään Bubba Gump. Lontoon Towerista löytyy oma juttu;  Lontoon Tower .

Sunnuntaina oli kotiinlähdön aika. Lento lähti vasta myöhään illalla, joten aikaa kiertelyyn aamupäivällä jäi vielä. Päivä oli erittäin aurinkoinen ja lämmin. Me päätimme viettää viimeiset hetket Hyde parkissa. Hyde Parkista löytyy oma juttu tästä linkistä.

Kuva Shadwellin asemalta

Ison lasirakennuksen yläkerrassa on näköalapaikka. Sinne pääse, jos etukäteen varaa liput. Mutta mistä?

Olisiko ollut Oxford Street

Paljonko kaikki huvituksemme maksoi ?

Tehtyihin retkiin ja tapahtumiin kului rahaa seuraavasti:
Viiden tee Hilton towerissa 19,50 puntaa
Hop on off bussiajelu 36,90 €
Italian food Garden alku-ja pääruoka 32 puntaa
Phantom of the Opera (liput netistä) 46,20 €
Tower liput ohi jonon 32,20 €
Liput kulkemiseen noin 11 puntaa per päivä. Tällä samalla lipulla pääsimme lentokentällekin.
Lippuja voi siis varata seuraavista paikoista:
Lontoon liput
Lontoon musikaalit

AIKA KALLISTA? ELÄMÄ ON :D

Chinatown

Lontoon Tower ja taustalla Tower Bridge

Joku mielenosoitus Trafalar squarella

ennen esityksen alkua

Pari sanaa hotellista

Me majoituimme Holiday Inn Commecial road hotellissa, joka sijaitsi Itäisessä Lontoossa lähellä Whitechapelin ja Shadwellin maanalaisia pysäkkejä.
Aluksi kuljimme hotellista metroilla keskikaupungille mutta hotellin vierestä kulki myös bussi, joka ajoi suoraan Picadilly Cirkukseen. Sieltä olikin sitten jo helppo kulkea eteenpäin. Bussilla meno Lontoossa tosin on haasteellista johtuen liikenneruuhkista.
Katukuvaa hotellin läheltä

Hotellihuone
Miten selvitä paikasta toiseen

-Pitää olla hyvä kartta, meillä oli. Kartasta löytyi kaikki pienimmätkin kadut.
-metro, bussit tai taksi
Metron osalta meillä meni hetki ennen kuin osasimme hahmottaa, kuinka ne kulkevat.

Askelia kertyy matkoilla melkoisesti. Minulla oli aktiivisuusranneke ja oli mielenkiintoista seurata, paljonko askelia päivittäin kertyi.
Tässä saldoa:
1. päivä 23 000 (12km)
2. päivä 18 000 (10 km)
3. päivä 13 000 (8 km)
4. päivä 10 000 (6km)
eli yhteensä 68 000 askelta.
Voisi todeta, että tämähän käy ihan liikunnasta!

Kerro sinä, mikä on lempikohteesi Lontoossa? Tai jos et ole käynyt ennen, niin minne ehdottomasti haluaisit mennä?

M&M:llä oli upea kauppa Picadilly Circuksen läheisyydessä

1. Oih, ihana Lontoo <3 Yksi ainoista suurkaupungeista, joista oikeasti pidän. Paljon ehditte kyllä tehdä ja nähdä noin lyhyessä ajassa, mutta onneksi Lontoo on järjestelmällinen ja siellä kulkeminen helppoa. Noi hop on, hop off -bussit on kyllä mun makuun melko hintavia kaikkialla, mikä on harmi.

1. Kyllä ihastuin myös Lontooseen. Hop on off -bussit ovat kalliita vaikka luulisi, että jollain tavoin olisi tuettuja ja hinta näin alhaisempi mutta ovat ilmeisesti markkinavoimien hallussa nuo.

2. Kävin Lontoossa ekan kerran viime juhannuksena. Kaupunki ei mitään suurempaa vaikutusta tehnyt, enkä ehkä lähtisi enää uudestaan. Natural History Museum oli mielenkiintoinen, ja Tower Bridgen lasipohja oli kiva kokemus.

1. Harmi juttu ettet pitänyt kaupungista. Itse pidin ehkä siksi, että kulttuurillinen tarjonta oli runsasta. Natural museo oli meidänkin listalla mutta jouduimme aikapulan vuoksi jättämään väliin.

3. Lontoo on kovasti muuttunut sitten viime näkemän, ainakin se on muuttunut kovin kalliiksi. Oma suosikkini on the British Museum ja toisena kohteena varmasti kaupungin puistot, mutta kuten sanottu, ehkä jos nyt lähtisin, niin ottaisin selvää siitä, mitä uutta sinne on tullut. Tuskinpa Notting Hillissä on enää vanhoja levydivareita. Mitä tulee shoppailuun, niin pyrin mielummin eroon tavarasta kuin hankkimaan sitä lisää.

1. Notting Hill jäi meiltä, sinne pitäisi joskus mennä sekä museo. Kallis kaupunki, mielestäni vei hintatasolla voiton Pariisistakin, jota kalliiksi myös kutsutaan.

4. Kaupunkien kiertäminen tosiaankin käy liikunnasta! Lontoo ei taida niitä halvimpia kaupunkeja olla, mutta oikein mukava se on. Olen itsekin käynyt vain muutaman päivän matkalla Lontoossa, mutta takaisin olisi kiva vielä joku kerta mennä.

1. Totta matkustaminen ja kiertäminen jos mikä on hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Lontoo on kallis kaupunki, sille pitkä miinus. Rahaa paloi todella paljon.

5. Paljon ehditte kyllä näkemään melko lyhyellä lomalla. Tuo Phantom of the Operaoli varmasti upea! Ehdottomasti haluisin itsekin mennä katsomaan jotain esitystä, teatteria tai ehkä myös oopperaa.

1. Musikaali ylitti odotukset. Voisin lähteä uudelleen ja käydä jossain muussakin musikaalissa mutta ehkä seuraavan kerran voisi mennä vastaavaan NEW Yorkissa...

6. Huh, teidän reissu maksoi enemmän kuin mun 12 päivän reppureissu Iranissa nyt kun päässä laskeskelin :D No mutta, sitä tää elämä opiskelijana on, jotta pääsee reissuun mahdollisimman usein, pitää vähän muusta nipistää :) Lontoo on edelleen mulla käymättä, osittain juurikin kaupungin kalleuden takia. Lennot toki saisi halvallakin, mutta toistaiseksi on silti jäänyt käymättä. Mua ehdottomasti kiehtoisi kokea teatteri myös siellä!

1. Kyllä se niin on, että usein opiskelijan budjetti on hyvin erilainen kuin aikuisen työssäkäyvän. Itsellä elämäntilanne kun on sellainen, että lapset isoja ja on vielä onni omistaa työpaikka, jotta kaikkeen on rahaa. Vaikka kyllä sitä itsekin tällä hetkellä kaiken ylimääräisen laittaa matkailuun. Lisäksi jos tarkkaan pohdin, niin ennemmin valitsisin Lontoon kuin Iranin...ehkä se ei ole minun suosikkilistalla. Nämä kun on makuasioita.

7. Asuin Lontoossa vuoden, ja silti tuli aina kaupungille lähdettyä samanlaisia askelmääriä kuin teidän ryhmällä - aina oli niin paljon nähtävää! "Walkie talkiena" tunnettuun rakennukseen toisaan pääsee Sky gardeniin varaamalla lipun etukäteen netistä (kirjoitin juuri vinkkejä Lontoosta Apu-lehteen, ne saattavat löytyä sähköisessäkin muodossa, joten käy kurkkaamassa seuraavaa matkaa varten!). Onnistuneelta kyllä vaikutti teidän reissu! ***sateenmuru***

1. Kiitos vinkistä! Hyvä pitää mielessä, kun seuraavan kerran sinne suuntautuu.

8. Lontoo todellakin is calling, ja heinäkuun alussa olisi tarkoitus siellä käydä. En tosin tiedä, kuinka ehdin siellä kiertelemään, mutta toivottavasti edes vähän, on se sen verran mahtava kaupunki :)

9. Arviolta kymmenen Lontoon reissun jäljiltä piti oikein miettiä, että miltä kaupunki tuntui ensimmäisellä kerralla. Ja onhan se niin, että kuuluisat suurkaupungit ovat ensimmäisellä kerralla ihan omanlaisensa kokemus. Minulla se oli joskus osana kielikurssia, 70-luvulla!
    Viimeisimmillä matkoilla olen erityisesti tykännyt Southbankin alueesta.

10. Kattava tietopaketti. Tuossa oli muuten mainittuna yksi asia joka jäi harmittamaan omalta Lontoon ajaltani. En koskaan mennyt katsomaan musikaalia. No, ompahan syy mennä takaisin.

1. Kiitos! Niinpä, hyvä syy mennä uudelleen. Toinen paikka, minne haaveilen musikaaliesitystä katsomaan on New York, maybe next time :)

11. Phantom of the Operan liput oli varsin halvat verrattuna esimerkiksi New Yorkin hintoihin. Muutenhan Lontoo ei kyllä edullinen ole ja varsinkin majoitukset maksavat nykyään maltaita. No eipä silti, kait sitä voisi Lontoossa vietetyn ajan jokaisen euron arvoista olevan :-)

1. Nuo liput taisivat olla halvimmasta mahdollisesta paikasta. En ole nykin lippujen hintoja käynyt katsomassa vaikka siitä olenkin haaveillut.

12. Oon jo pitkään halunnut Lontooseen, mutta oikeastaan hintataso on estänyt lähtemästä. Varsinkin majoitus on niin iso menoerä. Jopa Airbnb-asunnot taitavat olla aika kalliita. Toisaalta sitten kun Lontooseen lähden, niin en halua aivan kauheasti alkaa pihistelemään kaikesta.

1. Kuule itsekin olin tästä matkasta puhunut jo varmaan viitisen vuotta. Aviomiestäni ei kiinnostanut tuo reissu. Sain onneksi houkuteltua ystävän mukaan. Naisille Lontoo tarjoaa paljon, kulttuuria, kauppoja jne.

13. Mukavaa päästä fiilistelemään Lontoota näin juuri ennen matkaa. Meillä lähtö Lontooseen on ylihuomenna, eli ihan pian :) Meilläkin on tarkoitus jättää aikaa sille oleilulle, säätkin pitäisi olla ihan hyvät.

1. Mukavaa matkaa teille! Odotankin sitten innolla sitä, että pääsen lukemaan teidän kokemuksianne Lontoosta.

14. En ole vielä päässyt Lontooseen, mutta kyllä se toiveissa olisi. Olen myös kuullut kehuja musikaaleista, että niihin kannattaisi mennä. Itse kyllä luulen, että ihan ekalla kerralla haluaisin vain kiertää ne perusturistinähtävyydet :D

1. Perusturistinähtävyyksissäkin menee aikaa. Westminister abbey ja National Gallery oli meillä listoilla mutta ajanpuutteen vuoksi jouduimme jättämään väliin. Se harmittaa.

15. Lontoo on ihana! Oon käynyt siellä nyt kai kolmesti, mutta aina sieltä löytyy lisää kolkkia tutkittavaksi :) Varsin kattavan reissun olitte sinne tehneet. Mun ensimmäinen kerta Lontoossa käsitti kaksi kokonaista päivää, saapumisen kaupunkiin myöhään illalla ja aamulennon pois, joten niiden parin päivän aikana tuli yritettyä nähdä koko kaupunki. Se oli aikamoista suhailua. Lontoosta en ehkä mitään suosikkia osaa sanoa, rakastan kaupungin monipuolisuutta ja tunnelmaa. Ensi kerralla haluaisin kierrellä hautausmaita ja museoita.

1. Kyllä se onkin niin, että kaupungissa kuin kaupungissa menee aina aikaa siihen, että ymmärtää esimerkiksi julkisen liikenteen mahdollisuudet ja omituisuudet. Me esim ajelimme muutaman kerran aina väärällä metrolla ennen kuin hoksasimme katsoa hieman tarkemmin, mihin mikäkin juna kulkee.

16. Aktiivisuusranneke reissussa on kyllä loistoidea! Ei oo Lontoo vielä tuttu paikka, mutta eiköhän sinne ennemmin tai myöhemmin päädytä. Eurooppa on vaan niin kaukana... :)

1. Sain aktiivisuusrannekkeen joululahjaksi ja nyt ihan mielenkiintoista seurata, paljonko askelia oikein kertyy. Tulee olemaan matkoilla vakiovaruste!

17. Kyllä nuo kaupunkilomat todella käyt urheilusta, kävelyineen ja tuo shoppailu se vasta urehilua onkin! Täytyypä käydä lukasemassa mitä tykkäsit Towerista, itse kävin siellä muutama kuukausi sitten ja tykästyin ;) Sveitsin hintoihin kun vertaan, niin ruokailut Lontoossa olivat ihan naurettavan halpoja, enkä meinannut uskoa kuittien loppusummaa. Musikaali on ihan must Lontoossa, tykkäsin enemmän kuin New Yorkissa, tosin esityksethän ovat erilaisia, kun taas New Yorkin turistipassi on paljon fiksumpi kuin Lontoossa, jossa nähtävyydet menevät niin aikaisin kiinni.

1. Se taisikin olla sinun juttusi, mikä innoitti tutustumaan Toweriin. Kiitos siinä jutussa olleissa vinkeistä. Tower oli hieno paikka.

18. Reissussa tulee kyllä liikuttua keskimääräistä enemmän. Varsinkin tuo ensimmäisen päivän saldo askelissa.on ihan maittava :)

1. Totta, huomaa hyvin, että vauhti hiipui. Tosin tuon ensimmäisen päivän aikana nousimme ylös Hesassa viiden jälkeen ja nukkumassa olimme noin kymmenen aikaan illalla ....eli päivä oli pitkä.

19. Kaupunkilomat on kyllä ihania just tuon liikunnallisen puolen osalta, käveltyä tulee hurjia määriä ihan huomaamatta :D Ja paljon kyllä saitte reissuun mahtumaan, itse haluan kyllä myös musikaalin seuraavalle matkalle saada sovitettua mukaan!

1. Ja musikaalin osalta Lontoo tarjoaa monia vaihtoehtoja. Toinen mielenkiintoinen paikka olisi mennä Savoy teatteriin katsomaan jotain esitystä.