Sivut

sunnuntai 29. marraskuuta 2015

Nach Berlin-toisen maailmansodan historiallisissa jalanjäljissä pääsiäisenä 2015

Checkpoint Charlie

Lähtökuopissa
Jollain tavoin alkuvuosi oli ollut sen verran hektinen, että irtiottoja vapaa-ajalla  oli aina välillä syytä tehdä. Lisäksi oli kevät ja pääsiäinen lähestyi. Pääsiäisen lähestyessä, alkoivat pääsiäisen vapaat tuntumaan liian pitkältä ajalta nyhjättäväksi ihan vaan kotona. Toisaalta ajattelimme ei nyt ole varaa lähteä, koska muutaman kuukauden päästä olemme taas matkalla Venetsiaan. Mutta ei siihen matkaan oli ihan liian pitkä aika. Pari viikkoa ennen pääsiäistä aloimme tutkailemaan matkasivuja ja pohtimaan, mitä voisimme tuolloin tehdä.

Olin jo muutaman päivän tutkaillut eri vaihtoehtoja lentää johonkin Euroopan kaupunkiin, kuten esimerkiksi Lontooseen, Bremeniin tai sitten vaan ihan lähellä olevaan tuttuun perinteiseen matkakohteeseen, kuten Tallinnaan. Mikään ei tuntunut sytyttävän meitä molempia. Yhtäkkiä jostain yksi paikka kumpusi ylitse muiden, Berliini. Miksei me lähdettäisi Berliiniin?
Sinne siis.
Berliinin viedessä voiton, tein nopeasti lentovaraukset ja aloin etsimään sopivaa hotellia.
Jälkeenpäin muuten luin jostain, että Berliini oli yllättävästi noussut yhdeksi suomalaisten eniten suosimaksi kaupunkikohteeksi juuri tuona keväänä....johtuisikohan siitä, että mekin noita hakuja suoritettiin monta kertaa ennen lopullisen matkapäätöksen syntymistä.

Sopivan hotellin  löytämisessä meillä on aina muutama kriteeri; sen on oltava keskustassa tai hyvien kulkuyhteyksien päässä, siellä on hyvä olla aamiainen, eikä hotelli saa olla liian kallis ja ei myöskään mikään rähjä. Hotellin etsinnässä hyödynnän eri sivustoja; trivago, momondo, supersaver jne. Välillä käyn suoraan hotellienkin sivuilta tarkistamassa hintoja sekä tarjontaa. Ja miksei kaikki television matkaohjelmat, matkalehdet ja matkablogit ovat pullollaan hotellivinkkejä. Niistä on viimeaikoina tullut otettua vinkkejä tuleville matkoille.

Berliinin hotellien alhainen hintataso yllätti ja hotelli löytyi helposti. Huomasi hyvin, ettei Berliini ole mikään pääsiäisen vieton number one, sillä vapaata oli monessa hotellissa. Winters hotel Berlin de Mitte Chekpoint Charlie tuntui edulliselta ja juuri meille sopivalta vaihtoehdolta. Hotelliin päästyämme, saimme sen todeta; hotelli oli hyvä ja riittävä valinta. Ihan hintansa väärtti, tai oikeammin todella edullinen vaihtoehto. Tätä voin suositella muillekin. Jälkeenpäin saimme samalta hotelliketjulta huokean hintatarjouksen Munchenin hotelliin. Sitä tarjousta yritän pitää mielessä, sillä mikä ettei Muncheniin voisi jossain vaiheessa matkustaa.

Lentomme oli Berliinissä melko varhain. Emme heti saaneet huonetta, joten jätimme matkatavarat hotellille ja lähdimme tutustumaan kaupunkiin.
Hotellimme sijaitsi tuon kuuluisan Checkpoint Charlien (ja trabanttimuseon) vieressä. Hotellimme sijaitsi siis keskellä historian havinaa. Se kun oli juuri tuolla kuuluisalla rajanylityspaikalla!

Trabanttiauto vuokrattavana

Panoraama kuvaa siitä, miltä näytti kun muuri oli oikeasti vielä paikallaan.

Berliinissä on paljon nähtävää. Kävelimme hotellilta Branderburgin aukiolle. Hieno historiallinen aukio. Kävelymatka hotellilta aukiolle oli reilun kilometrin. Metroa olisi ollut mahdollista käyttää mutta me halusimme kulkea jalan.

Totesimme, että aukiolta lähtee erilaisia opaskiertoja eri paikkoihin. Olin jo ennen matkaamme tutustunut Berliinin opasretkitarjontaan ja tottahan toki  retki keskitysleiri Sachenhauseniin kiinnosti kovin. Toisaalta askarrutti, että jos käväisemme siellä, tulee itse Berliinin kaupunki jäämään vähäisemmälle tutustumiselle. Sachenhausen vei nyt voiton ja menetetystä matkapäivästä huolimatta päätimme varata seuraavaksi päiväksi retken kyseiseen paikkaan. Varaus oli tehtävä netissä. Lippua jostain kumman syystä emme saaneet ostettua suoraan oppailta. Vai johtuiko tämä väärinymmäryksestä ???

Branderburgin tori

Berliinin hintataso yllätti. Kahvilassa sai kahvin ja tuhdin sämpylän alle viiden euron hinnalla ihan keskeiselläkin paikalla. Myös ravintolatarjonta oli runsas. Ravintoloita löytyi moneen makuun. Jopa hotellin läheisyydessä oli monta hyvää kahvilaa ja -ravintolaa.
Myös saksalaisten ylpeyttä currywurstia oli pakko maistaa. Se oli ihan makkaran makuista ja muistaakseni annoksen hinta taisi olla lisukkeineen vain pari euroa. Sitä ostimme hotellimme lähellä olevassa perinteisestä "nakki"kioskista.

Ensimmäisenä iltana kävelimme Aleksamderplatzille erääseen pizzeriaan syömään.

Olimme varanneet seuraavaksi illaksi vip -liput televisiotorniin mutta kovan tuulen vuoksi torni oli suljettu. Se hieman harmitti.
Piti siis tyytyä katsomaan tornia alhaalta käsin.

Aleksanderplatz sateessa

Televisiotorni

Mies tuntematon, pakko oli ottaa kuva kyltistä, kun kouluajat niin mielessä.

Seuraavana päivänä lähdimme Sachenhauseniin. Kokoontumispaikkamme oli Branderburgin torilla. Päätimme kävellä Branderburgin torille toista reittiä ja matkalla ohitimme Holokaustin muistomerkin. Muistomerkki on pysähdyttävä. Oli pakko jäädä hetkeksi ihmettelemään paikkaa.
Täältä otimme metron ensin Hauptbahnofille ja sieltä vaihdoimme Oranienburgiin menevään junaan (näitä junia kulki tunnin välein ja matka-aika noin tunti) Omatoimisestikin meno Sachenhauseniin olisi hoitunut. Joissain opas kirjoissa löytyy ohjeet, siitä miten tuonne pääsee. No me tällä kertaa valitsimme opasretken, koska ajattelimme, että pääsemme näin helpommin perille (ei mene aikaa omassa sähläyksessä). Lisäksi oppaan esittely antaa paremman kuvan paikasta.

Holokaustin muistomerkki

Taustalla näkyy TV torni

Myös Sachenhaus (löytyy erillinen postaus) pisti pohtimaan asioita. Ja samalla koko Berliini laittoi pohtimaan historian kulkua. Niin täynnä kaupunki on menneisyyttä.
Sachenhausista takaisin tullessa jäämme pois Potsdamissa. Kiertelimme siellä tovin.
Illalla emme enää jaksaneet kävellä pitkälle vaan tyydyimme käväisemään hotellin lähellä olevassa ruokapaikassa syömässä.

Potsdamer platz

Illalla hotellin lähellä olevassa  italialaisessa ravintolassa, missä ruokaa saa buffetissa.
Spagetit pyöritettiin juustossa NAM!

Kolmantena päivänä kävelimme East Side Galleriaan. Siellä on kilometrin verran uskomattoman hienoja graffiteja (tästä oma postaus/kuvasarja). Galleriaan parhaiten pääsee julkisilla, sillä se sijaitsee Ostbahnofin läheisyydessä. Me marssimme sinne jalkaisin.

Hotellin lähistöllä paljon historiaa Checkpoint charlien lisäksi
mm pala vanhaa muuria ja Gestapon päämajan rauniot
sekä valokuvanäyttely toisen maailmansodan ajoilta.

Kuva East side galleriasta

Palaamme takaisin Aleksanderplatzille. Meillä oli aikaa ja pohdimme, mitä tehdä seuraavaksi. Päätimme lähteä tutustumaan toisen maailman sodan aikaiseen metron alla olevaan bunkkeriin/ pommisuojaan.
Tämän matkan voimme nyt julistaa todelliseksi toisen maailmansodan historian aikamatkaksi.

Aleksander Platz ja maailmankello

Illalla löysimme perinteisen saksalaistyylisen ruokapaikan, joka sekin sijaitsi hotellin läheisyydessä.
Huomaamme, että osa tuliaisista jää ostamatta, sillä suurin osa kaupoista on kiinni pääsiäisestä johtuen.

Syömässä saksalaisessa ravintolassa Maximillian
Museoaluetta, joka jäi meiltä hieman paitsioon.

Aamulla varhain lento lähtee takaisin Suomeen. Kokonaisuudessaan mukava reissu. Ainoa negatiivinen asia oli se, että matka tehtiin tuon kevätmyrskyn 2015 aikaan eli ilma ei tällä kertaa ollut meille kovinkaan suosiollinen.

MATKABUDJETTI
kaksi henkilöä 1.-4.4.2015
LENNOT: AIR BERLIN HELSINKI-BERLIN  323 €
HOTELLI: Winter hotel Berlin Mitte Chekpoint Charlie 247 € (sis.aamiaisen)
TAKSI LENTOKENTÄLTÄ 40 €
YHT.  610 €

1. Tosi kiva lukea juttua Berliinistä koska olen suunnittelemassa sinne matkaa ensi maaliskuulle, ITB Berlin matkamessujen ajaksi :) Berliinissä en ole koskaan käynyt, joten tästä sai hyviä vinkkejä mitä paikkoja voisi käydä katsomassa. Matkabidjetteja on aina kiva lukea, pitäisi itsekkin muistaa vähän kirjoitella ylös kuinka paljon rahaa matkoilla on mennyt.

1. Kiitos! Tuo budjettijuttu on hiukan haastavaa. Ei minullakaan ole kaikista saatavilla hintaa mutta olen jopa vanhoihin juttuihin, joista on, lisätä noita hintatietoja. Tässäkin matkassa lentojen halpuus johtui mm. ajankohdasta. Me emme olleet koko pääsiäistä matkalla ja paluulento oli heti aamusta. Iltalento olisi ollut kalliimpi. Aika tarkkana kannattaa olla kun lentoja varailee.

2. Tykkään tuosta aloituksesta, että miksi päädyitte lähtemään Berliiniin: herättää lukijan mielenkiinnon paljon paremmin kuin vaan että "lähdettiin Berliiniin". Kuvia on riittävästi ja tekstissä on kivaa infoa. Minua ainakin kiinnostaa aina budjetit, joten se oli kiva lisä :) Mitään kehitysehdotuksia ei tule nyt mieleen. Jokaisen tulisi tehdä omannäköistä blogia, sellaista, mikä itsestä tuntuu parhaalta. Mutta voisikohan tuo bannerikuva olla pienempi? Ei mahdu kokonaan mun läppärin näytölle..

1. Kiitos! Koitanpa katsoa, mistä kuvan koko kiikastaa....teknisiä taitoja myös opettelen.

3. Berliinissä on kyllä tosi paljon nähtävää, ja ihan yhtä lailla kuin Berliinissä, nyt viime reissullani Hampurissa edullinen hintataso yllätti! Tai ehkä se on vain niin kun asuu Norjassa, kaikki tuntuu edulliselta... :)

1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

2. Varmasti Norjaan nähden onkin eroa hinnoissa. Saksassa monia mielenkiintoisia kaupunkeja kuten Hampurikin.

4. Kiinnostava kokonaisuus Berliinistä! Hintataso on mielenkiintoinen osa matkaa, koska sen avulla hahmottaa paremmin mitä oma matka tuonne voisi tulla kustantamaan.
    Itse lisäisin tekstiin väliotsikoita helpottamaan lukemista ja jakamaan aiheita kappaleisiin. Kiitos kivasta postauksesta! T. Titta / IKILOMALLA

5. Itse melkein buukkasin miniloman Berliiniin viime viikolla, mutta kohde vaihtuikin sitten lopulta. Berliinissä en ole vielä koskaan käynyt. Se on ollut liian lähellä ;) Harmi, ettei säät suosineet teitä reissun aikana.

1. Joo mutta onneksi olimme varautuneet keliin ja mukana oli lämpimiä vaatteita.

6. Berliinin edullisuus yllätti minutkin. Todella hyviä hotelleja saa hyvinkin 60-70 eurolla ja lentoja hyvinkin satasella, jos varaa ajoissa. Toisaalta koska lentoja on sen verran runsaasti, eivät hinnat koskaan nouse kovin korkeiksi. Omasta reissustani alkaa kohta olla kolme vuotta, mutta huomaan kuljeskelleeni aika pitkälti samoilla alueilla. East Side Gallery ja muutenkin Berliinin itäpuoli olivat minulle mieleen.

1. Totta edullisesti pääsee kohteeseen. Itäpuolella mekin pääasiassa. Siellä ilmeisesti mielenkiintoisimmat paikat.

7. Berliiniin pitäisi kyllä päästä, en oo Saksassa vielä käynytkään. Hassua miten Berliinissä on niin halpaa, sillä ei kai muualla Saksassa ole? Bannerikuvaa itsekin katsoin, ettei näköjään mahdu munkaan läppärin näytölle kokonaan. :/

1. Banneri poistettu....olen ymmärtänyt, että muuallakin olisi suht edullista.

8. Berliiniin täytyy kyllä päästä! Siitä on nyt kuullut niin monesta tuutista pelkkää hyvää ja mielenkiinnolla tätä sunkin postausta luin :)

Mitä kirjoittamiseen tulee niin en usko että musta on tähän kauheasti apua kun me ollaan aloitettu itsekin blogi vasta tänä vuonna. Mutta jos jotain niin ehkä tekstiä vähän rytmittäisi väliotsikoiden käyttäminen :)

9. Oi Berliini! Itse kävin siellä ensimmäistä kertaa vasta vuosi sitten, mutta nythän Saksan matkailunedistämiskeskus on satsannut paljon markkinointiresursseja Suomeen, joten olisikohan siinä syy suosiolle.

Komppaan Monnaa, kannattaa jakaa tekstiä jotenkin, vaikka sitten useampaan postaukseen. Myös valkoinen teksti mustalla pohjalla on raskasta silmille lukea, eli kannattaa harkita teeman vaihtoa.

1. Moi Tuo markkinointijuttu on totta. Saksa on ollut ehkä viime aikoina hieman paitsiossa ja ns läpikulkumaa. Mutta olishan siellä kaikenlaista nähtävää ja vielä lähellä.

10. Berliini tuntuu tosiaan olevan melkoisen trendikäs kohde. En ole koskaan käynyt, mutta mielelläni kävisin joskus katsastamassa kaikki trendikkäät kahvilat yms.

Aikamoiselta mättösafkalta vaikuttaa nuo juustossa uitetut spagetit! :-D

1. Kahviloita riittää ja aivan hyviä nekin. Tuo buffa mistä tuota juusto pastaakin kai oli todellakin melkoinen aina kasviksista barbecue lihavaihtoehtoihin. Hinta muistaakseni 14 €.

11. Ugh sotahistoriaa... Kerran olen käynyt Berliinissä ja keväällä ehkä uudelleen, mutta en ole käynyt katsomassa muurin jäänteitä, enkä edes tiedä mistä löytyy tuo Checkpoint Charlie. Enempi kiinnosti Brandenburgin portti ja juurikin tuo televisiotorni. Hauskaa, että saitte hotellin ihan keskeltä sopivia nähtävyyksiä, mutta mulle se olis varmaan ollut lähinnä ahdistavaa :D

1. vaikka hotelli olikin chekpoint charlien vieressä. Ei se ollut mitenkään keskellä härdelliä vaan sopivasti rauhallisella paikalla. Onneksi kaupunki on sen verran iso, että se tarjoaa jokaiseen makuun jotakin.

12. Kovasti tosiaan Berliinikin tuntuu olevan pinnalla nyt. Olen itse kerran käynyt siellä pikaisella visiitillä työn merkeissä ja niin pieni pintaraapaisu tuli saatua kaupungista että olisi kiva kyllä mennä uudestaankin. Itselläni on muuten ihan tismalleen samat kriteerit hotellien kanssa, olisin voinut kirjoittaa tismalleen saman kuvauksen itsekin kriteereistä! :)

1. kiva kuulla. Näin se hotellivalinta kai aika useasti menee. Siitä ei käy tinkiminen.

13. Berliini on ollut usein mielessä, koska en ole siellä vieläkään käynyt, joten oli mukava lukea siitä infoa. Ja hinnat näyttää tosiaan kohtuullisilta, joten hyvin voisi vaikka keväällä tehdä sinne pidennetyn viikonlopun reissun.

1. Ihmeessä kannattaa käydä. Ilmat vaan voivat olla epävakaat keväällä.

14. Luin mielenkiinnolla, sillä haluaisin itsekin päästä Berliiniin. Kävin siellä lapsena vielä, kun muuri oli viimeisiä kesiä pystyssä. Lapsilla ei silloin tarvinnut välttämättä olla omaa passia, ja Checkpoint Charliella ihmeteltiin, kun minut oli merkitty äidin passiin. Tämä teksti oli perinteistä matkakertomusta, jonka kaikki yksityiskohdat haluaa varmasti itse muistaa. Kehitysehdotuksena voisi ehkä miettiä, voisiko joitakin kohtia tiivistää lukijoiden mielenkiintoa ajatellen. Plussaa käytännön tiedoista, kuten siitä miten paikasta toiseen pääsee kulkemaan. Käykää ihmeessä Münchenissa, tykkäsin siitä itse. Baijerissa on jotenkin rennompi tunnelma kuin pohjoisemmassa Saksassa.

1. kiitos vinkeistä! Tuo juuri kai onkin se, haluaako kirjoittaa päiväkirjaa vaiko jotain muuta. Ehkä se aloittelijan ongelma tiedon rajaamisessa....pitää pohtia kun seuraavaa tekee. München ja Oktoberfest, siinä voisi olla yritystä.

15. Kaksi kertaa olemme Checkpoint Charlien läpi kävelleet, yhden kerran Länsi-Berliinistä Itä-Berliiniin ja toisen kerran ihan vaan turistina Berliinissä. Nyt on viimeisestä kerrasta jo kulunut vuosia. Hotelliksi valitsisin seuraavalla kerralla ainakin yhdeksi yöksi Adlonin, ihan vaan sen televisiosarjan innoittamana!

1. Voi kun itsekin olisi hoksannut tuon Aldonin. Ollessamme Berliinissä juuri puhuimme tuosta, että olisi ollut kiva jos olisi tullut käytyä myös silloin kuin muuri oli vielä. Itse olen ollut vain itä-Saksan Berliinissä mutta meillä oli muutama tunti aikaa, eikä siinä tullut hirveän kauas lähdettyä.

16. Berliini on mielenkiintoinen, hauska ja monipuolinen kaupunki. Tykkään! Tekemistä ja näkemistä riittää pitkäksi aikaa. Saa nähdä koska seuraavan kerran pääsen kaupunkiin. Kivalta kuulostaa tämä teidän reissu!

17. Berliini on kyllä aivan mestapaikka, tässäkin niin paljon tuttuja maisemia ja kulmia. Kaupungissa viehättää sen monipuolisuus.

Viimeeksi tuolla käydessä vuokrasimme pyörät alle ja se oli kyllä aivan loistava tapa liikkua. Pyöräilyinfra on vähintäänkin kohtuullisessa kunnossa ja pääsi todella näpsästi liikkumaan paikasta toiseen, jos nyt muutamaa eksymistä ei oteta huomioon. :)

1. Pyörävuokraus voisikin olla yksi hyvä vaihtoehto kulkemiselle. Mutta en tiedä uskaltaisinkos ruuhkaisessa kaupungissa pyöräillä, kun ei ole kokemusta. No kai siihenkin tottuu. Hollannissa kaavailimme vuokraavamme pyörät, olisi ollut tasainen maasto. Säästää askelissa, kun monesti päivän kävelemisen jälkeen on jalat hapoilla.

18. Hyviä Berliini-vinkkejä sisältävä postaus! Aloitus oli myös oikein kiva ja itselle niin tuttu, jonnekin tekee mieli, sitten ajattelee, että ei kun on jo joku matka tiedossa ja sitten kuitenkin pitää päästä! :)
    Nuo hintatiedot on myös mukava lisä postaukseen ja jää itsellekin muistiin tulevaisuuteen millaisella summalla joskus on päässyt reissuun.

1. Kunhan vaan aina muistaisi säilyttää noita kuitteja matkoista. Itsekin hintatietoja kaipailen. Paitsi tietysti esim tuosta valmismatkasta, jonka teemme vuodenvaihteessa en hintaa tule laittamaan, löytyy kyllä matkatoimiston sivuilta.

19. <3 Berliini. Ihana kaupunki huonollakin säällä, kuten tekin ilmeisesti huomasitte :)
    Kehitysehdotuksena minulle tuli mieleen vain jo aiemmin mainitut väliotsikotsikoiden lisääminen ja musta pohja + valkoinen teksti kombon vaihtaminen johonkin silmille mukavampaan.

20. Kovasti tuttuja maisemia kuvissa. Berliini on hieno paikka, sinne voisin lähteä koska tahansa uudestaan. Pari kertaa siellä käyneenä tuntuu kaupunki siltä, että siellä voisi käydä vaikka vuosittain. Kerrassaan upea paikka!

21. Täytyy tunnustaa, että Berliini on mulla vielä käymättä! Mutta tässä tuli ainakin kiva "potku persuuksiin", nyt kiinnostaisi lähteä siellä käymään entistä enemmän :)

22. Berliini, suosikkikaupunkini. Se on jännä, miten moni matkaa Berliiniin ja keskittyy nimenomaan tuohon historiaan. Se on toki kaupunki, jossa historia ja nykypäivä kulkevat käsi kädessä, mutta seuraavalla reissulla kannattaa suunnata myös sellaiseen elävämpään Berliiniin. Kreuzberg, Friedrichshain, Neukölln... Ja palautetta sen verran, että tuo tumma pohja on aika raskas katsoa. Suosittelen kepeämpää teemaa! :)

1. Kevyempää katsantoa voisi harkita seuraavalla kerralla. Kyllä se on niin, että historia kiinnostaa aina ja varsinkin tuo toinen maailmansota ym sen jälkeen tapahtunut.

23. Mä oon aina tykönnyt Berliinistä ja vieraillutkin siellä monta kertaa. Käytiin muuten myös yksi kerta omatoimisesti Sachenhausenissa. Ja kuten sanoit, Berliini jo itsessään on niin paljon täynnä historiaa, että hiljaiseksi vetää toisinaan. Iso kaupunki ja aina jää jotain ensi kertaan :)